Director Bosch Hubert de Haan blikt terug op 2016: ‘Bedankt allemaal!’

We zijn alweer beland in de laatste én drukste maand van het jaar. Wat ik mooi vind aan deze periode: dat het een moment is om even stil te staan bij het afgelopen jaar. Een jaar waarin we samen met u konden profiteren van de economische groei.

Positieve stemming
Na een aantal moeilijkere jaren zit er weer een positieve stemming in de Nederlandse economie. De koopkracht steeg met 2,8% ten opzichte van 2015. In combinatie met het groeiende vertrouwen van consumenten stijgt ook de consumptie van huishoudens. Mensen investeren hierdoor in grotere aankopen, zoals nieuwe keukenapparatuur en groot huishoudelijke apparaten. En daar hebben we met zijn allen van kunnen profiteren. Dat is onder andere te zien aan het aantal verkochte keukens: deze steeg in 2015 landelijk naar in totaal 220.000 stuks, tegen 205.000 een jaar eerder. Ook in 2017 zet de positieve economische trend naar verwachting door.

Campagnes lonen
We stonden als Bosch niet stil dit jaar. We investeerden volop in nieuwe innovatieve producten en marketingcampagnes om de naamsbekendheid en het imago van Bosch te versterken. Met succes! Zo zijn we enorm succesvol in de productgroep wassen. Dit is mede dankzij de i-DOS wasmachine campagne verder versterkt. Zowel op tv als op internet konden consumenten kennis maken met i-DOS wasmachine, maar natuurlijk ook in uw winkel of op uw website. We vernemen zelfs dat consumenten in de winkel specifiek vragen naar deze innovatieve wasmachines. Op dit moment zijn we marktleider in de productgroep wassen. En dat was zonder u nooit gelukt!

Ook in de keukenmarkt boekten we in 2016 successen. Zo stijgt ons marktaandeel in de productgroep fornuizen en ovens. We zien dat consumenten het kenmerkende design van onze ovenserie waarderen. De serie 8 oven is een echte eyecatcher en dat helpt het promoten van Bosch-apparatuur in de hele keuken. Maar het stijgende marktaandeel hebben we natuurlijk mede bereikt dankzij uw inzet voor ons merk.

Op naar een succesvol 2017
Ook in 2017 willen we graag samen met u successen boeken. Bosch blijft daarom investeren in relevante innovaties voor uw klanten. Komend jaar kunt u dan ook weer een aantal grote campagnes van ons verwachten. Een belangrijk thema voor Bosch wordt connectivity. Met het op de IFA gepresenteerde Home Connect zijn onze apparaten voorbereid op de toekomst en beschikken uw klanten altijd over de meest up-to-date apparaten. Via uw contactpersoon en deze nieuwsbrief houden we u natuurlijk op de hoogte van nieuwe campagnes en producten.

Bedankt allemaal!
Voor nu wil ik u namens alle medewerkers van Bosch bedanken voor het afgelopen jaar. Ons succes is immers het resultaat van onze gezamenlijke inspanningen. Rest mij te zeggen: wij staan er als Bosch voor om samen met u alle consumenten zo goed mogelijk te bedienen en elkaar daarin continu te versterken. Mijn wens voor komend jaar is dan ook om de fijne samenwerking met u voort te zetten en – waar mogelijk - nog krachtiger te maken!

Alvast heel fijne feestdagen en… hopelijk tot ziens op onze Huisshow eind januari.

Hubert de Haan