Skip to content
Snelle service in heel Nederland
Probleem in één keer opgelost
Gemakkelijk zelf een monteur boeken
Huishoudapparaten
Inloggen / registreren

Wasmachines - foutcodes

Met deze oplossingen is het probleem zo verholpen

Je wasmachine is een belangrijk onderdeel van je huishouden. Vervelend dus, als hij niet meer werkt. Maar met onze nuttige tips heb je de oplossing vaak zelf in huis. Bekijk ze hieronder en vind de oorzaak van het probleem.

1. Hoe los ik fout E16 / F16 of E80-31: 'deur open' op?

Sluit de deur en controleer of er geen wasgoed tussen de deur en trommel klemt.

Als je de storing zelf niet kan oplossen, maak dan een afspraak met onze monteur.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online een afspraak

2. Hoe los ik fout E17 / F17 of E30-10: 'probleem met de watertoevoer' op?

De foutcode E17 / F17 of E30-10 betekent dat er een probleem is met de watertoevoer.

Controleer of de kraan geopend is en er tenminste 10 liter water (1 emmer water) per minuut uit kan stromen. Als dit het geval is, controleer dan of de zeef in de watertoevoerslang schoon is.

Verlaag eerst de waterdruk in de toevoerslang.

  • Kraan dichtdraaien
  • Willekeurig programma kiezen (behalve Centrifugeren/Afpompen)
  • Druk op start en laat het programma ca. 40 seconden draaien.
  • Stop het programma.
  • Haal de stekker uit het stopcontact.
  • Slang loskoppelen van de kraan. Zeef met een borsteltje reinigen.
  • Bij de modellen Standard en Aqua-Secure zeef op de achterkant van het apparaat reinigen: slang aan de achterkant van het apparaat eraf halen, zeef met een tang eruit halen en schoonmaken.
  • Slang weer aansluiten en op dichtheid controleren

Bekijk ook de video hiernaast voor tips.

Als het probleem hiermee niet opgelost is, kun je een afspraak maken met 1 van onze technici.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online en afspraak

3. Hoe los ik fout E18 / F18, E36-10, E30-80 of E36-25: 'afvoerpomp of afvoerslang verstopt' op?

De foutcode E18 of F18, E36-10, E30-80 of E36-25 betekent dat er een probleem is bij het afvoeren van het water. Controleer de afvoerpomp of afvoerslang op verstopping. Volg hiervoor onderstaande stappen.

Zeepsop wordt heet bij het wassen op hoge temperaturen. Door contact met heet zeepsop kunnen brandwonden ontstaan. Laat het zeepsop daarom eerst afkoelen.

Afvoerpomp controleren:

  • De waterkraan dichtdraaien, zodat er geen water meer toestroomt dat via de afvoerpomp afgevoerd moet worden.
  • Apparaat uitschakelen. Stekker uit de wandcontactdoos halen.
  • Onderhoudsklep openen en eraf halen.
  • Aftapslang uit de houder halen. Stopje verwijderen, zeepsop in een geschikte opvangbak laten stromen. Stopje erin drukken en aftapslang in de houder plaatsen.
  • Pompdeksel voorzichtig losschroeven, er kan restwater uit lopen. Binnenruimte, schroefdraad van de pompdeksel en het pomphuis reinigen. De waaier van de pomp moet gedraaid kunnen worden. De pompdeksel weer plaatsen en vastschroeven. De handgreep moet verticaal staan.
  • Serviceklep plaatsen, inklikken en sluiten.

Bekijk ook de video hiernaast voor tips.

Klik ook op de knop voor nog meer tips om de foutcode op te lossen.

Meer informatie

4. Hoe los ik fout E19/F19: 'opwarmtijd overschreden' op?

De storing die hoort bij “Foutcode E19 / F19: opwarmtijd overschreden”, kan niet zelf worden opgelost. Maak een afspraak met onze monteur.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online een afspraak

5. Hoe los ik fout E23/F23 of E35-10: 'aquastop geactiveerd' op?

De storing die hoort bij “Foutcode E23, F23 of E35-10: Aquastop geactiveerd”, kan niet zelf worden opgelost. Maak een afspraak met 1 van onze technici.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online een afspraak

Meer oplossingen voor kleine problemen

Selecteer hieronder over welk probleem je informatie en advies wilt.

Wat te doen als het "kraan"-symbool op het display verschijnt of knippert?

Het “kraan”-symbool verschijnt op het display wanneer er een probleem is met de watertoevoer. Bij wasmachines zonder display begint een led-lampje vlak bij het "kraan"-symbool aan de voorkant te knipperen. Volg de onderstaande eenvoudige instructies om het probleem snel op te lossen.

Meer tips en informatie

Hoe los ik fout E20/F20 of E20-61: 'onverwacht opwarmen' op?

Fout E20/F20 of E20-61: onverwacht opwarmen

Reset jouw wasmachine door de machine uit en aan te zetten. Als de fout hier niet mee is verholpen, maak dan een afspraak met onze monteur.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online een afspraak

Hoe los ik fout E21/F21: 'motorstoring' op?

Fout E21/F21: motorstoring

Reset jouw wasmachine door de machine uit en aan te zetten. Als de fout hier niet mee is verholpen, maak dan een afspraak met 1 van onze technici.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online een afspraak

Hoe los ik fout E25/F25: 'storing troebelheidssensor' op?

Fout E25/F25: storing troebelheidssensor

De storing die hoort bij “Foutcode E25 / F25: storing troebelheidssensor”, kan niet zelf worden verholpen. Maak een afspraak met 1 van onze technici.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online een afspraak

Hoe los ik fout E26/F26: 'storing druksensor' op?

Fout E26/F26: Storing druksensor

De storing die hoort bij “Foutcode E26 / F26: storing druksensor”, kan niet zelf worden verholpen. Maak een afspraak met 1 van onze technici.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online een afspraak

Hoe los ik fout E27/F27: 'storing druksensor' op?

Fout E27/F27: Storing druksensor

De storing die hoort bij “Foutcode E27 / F27: storing druksensor”, kan niet zelf worden verholpen. Maak een afspraak met 1 van onze technici.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online een afspraak

Hoe los ik fout E28/F28: 'doorstroomsensor defect' op?

Foutcode E28 / F28: doorstroomsensor defect

De storing behorend bij de "foutcode E28 / F28: doorstroomsensor defect" kan niet zomaar worden verholpen. Maak een afspraak met 1 van onze technici.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online een afspraak

Hoe los ik fout E29/F29: 'probleem met de watertoevoer' op?

Foutcode E29 / F29: probleem met de watertoevoer

De foutcode E17/F17 betekent dat er een probleem is met de watertoevoer.

Controleer of de kraan geopend is en er tenminste 10 liter water (1 emmer water) per minuut uit kan stromen. Als dit het geval is, controleer dan of de zeef in de watertoevoerslang schoon is.

Verlaag eerst de waterdruk in de toevoerslang.

  • Kraan dichtdraaien
  • Willekeurig programma kiezen (behalve Centrifugeren/Afpompen)
  • Druk op start en laat het programma ca. 40 seconden draaien.
  • Stop het programma.
  • Haal de stekker uit het stopcontact.
  • Slang loskoppelen van de kraan. Zeef met een borsteltje reinigen.
  • Bij de modellen Standard en Aqua-Secure zeef op de achterkant van het apparaat reinigen: slang aan de achterkant van het apparaat eraf halen, zeef met een tang eruit halen en schoonmaken.
  • Slang weer aansluiten en op dichtheid controleren

Bekijk ook de video hiernaast voor tips.

Als het probleem hiermee niet opgelost is, kun je een afspraak maken met 1 van onze technici.

Dat kan je direct zelf binnen 3 minuten doen.

Maak online een afspraak

Bosch reparatieservice

Is het probleem met jouw apparaat nog niet opgelost? Dan is het verstandig om professionele hulp in te schakelen. Met de reparatieservice van Bosch boek je snel en eenvoudig een afspraak met een technicus.

Boek een afspraak met een technicus

Onze service

Perfecte service – voor en na de aankoop.

Boek een monteur

Heb je een storing? Boek snel online en bekijk welke opties het beste passen in jouw planning.

Shop

Bekijk hier het complete assortiment apparaten, onderdelen, accessoires en reinigingsmiddelen van de Officiële Bosch Shop.

Gebruiksaanwijzingen Bosch
Gebruiksaanwijzingen

Download snel en gemakkelijk de gebruiksaanwijzing van jouw apparaat.