Skip to content
Huishoudapparaten
Inloggen / registreren

Wettelijke garantie

Wettelijke garantie

Wat houdt de nieuwe wettelijke garantie precies in? We vertellen je er graag alles over.

Scroll voor inspiratie!

Wettelijke garantie

Wanneer je een product hebt gekocht, dan moet deze de eigenschappen bezitten die je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. Indien het product niet de eigenschappen heeft die jij er redelijkerwijs van mag verwachten, dan kan je recht hebben op bijvoorbeeld kosteloze reparatie of vervanging. Dat is de basisgedachte achter de wettelijke garantie.

Waar heb je recht op?

Wanneer je een product koopt sluit jij als koper automatisch een overeenkomst met de verkoper. Bij deze koopovereenkomst hoort in principe altijd een wettelijke garantie. Die garantie heeft tot gevolg dat als het product niet goed werkt, er een redelijke oplossing moet worden geboden door de verkoper. Zo heb je in bepaalde gevallen recht op een gratis aflevering van een ontbrekend onderdeel, gratis reparatie bij een defect of zelfs gratis vervanging van het product. Wanneer dit allemaal niet mogelijk blijkt, kan je in sommige gevallen ook recht hebben op korting of zelfs ontbinding van de koopovereenkomst – in dat laatste geval wordt het product teruggenomen en krijg jij je geld terug.

De wettelijke garantie houdt in dat jij als koper het recht hebt op een goed, deugdelijk product dat de eigenschappen bezit die je op grond van de koopovereenkomst mag verwachten.

Wat mag je verwachten van een product?

Zoals gezegd heb jij als koper recht op een goed, deugdelijk product. Maar wat houdt dat precies in? Dat hangt af van allerlei factoren, waaronder de prijs, het soort product en wat de verkoper heeft beloofd. Daarnaast is het goed om rekening te houden met jouw eigen gebruik. Hoe intensief gebruik je het product? Waar staat het product en hoe goed onderhoud je het? Zo gaat een wasmachine uit een duurder segment die enkele keren per week wordt gebruikt, goed wordt onderhouden en in een droge kamer staat over het algemeen vrij lang mee. Dit in tegenstelling tot een goedkope wasmachine die niet wordt schoongemaakt, elke dag draait en in een vochtige kelder staat.

Sommige producten bevatten onderdelen die slijten. Er zijn onderdelen die de gehele levensduur van het apparaat goed blijven, terwijl andere onderdelen een stuk sneller slijten. Ook onze huishoudapparaten bevatten slijtagegevoelige onderdelen. Dit kunnen bewegende delen zijn zoals de motor of scharnieren, of kunststof delen zoals de deurrubbers. Van deze onderdelen kan niet verwacht worden dat ze de gehele levensduur van het apparaat meegaan. Zijn de onderdelen versleten, dan houdt dit niet in dat het apparaat gebrekkig is. Deze voldoet nog steeds aan de eisen van een deugdelijk product die je op basis van de koopovereenkomst mocht verwachten. Reparatie of vervanging door slijtage van deze onderdelen valt dus niet onder de wettelijke garantie.

Gelukkig kun je zelf veel doen om de slijtage van deze onderdelen te beperken, zoals goed onderhoud.

Welke rol spelen gebruik en reiniging?

De verkoper levert een product dat de eigenschappen bezit die jij ervan mag verwachten, maar het is aan jou om het product op een normale manier te gebruiken: waarvoor het bestemd is en zoals omschreven in de gebruiksaanwijzing.

Bij normaal gebruik van een huishoudapparaat hoort ook het regelmatig schoonmaken ervan. Hoe vaak dit moet gebeuren, ligt aan het soort apparaat en hoe vaak je het gebruikt. Door regelmatige reiniging verleng je de levensduur van het apparaat. Denk aan een koffiezetapparaat waarbij het verwarmingselement regelmatig ontkalkt moet worden. Als je een product niet met enige regelmaat schoonmaakt en het gaat kapot, dan kan dat worden gezien als de oorzaak van het stukgaan, een zogenaamde gebruikersfout. Defecten als gevolg van een gebruikersfout vallen niet onder de wettelijke garantie, waardoor je geen recht hebt op een gratis oplossing van het probleem. In de handleidingen van onze huishoudapparaten staat hoe je de apparaten moet gebruiken en schoonmaken. Heb je na het doornemen hiervan nog vragen? Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice.

Wat moet je doen als een apparaat niet goed werkt?

Gaat een product binnen twaalf maanden kapot, dan gaat de wet ervan uit dat je geen deugdelijk product hebt ontvangen. In principe heb je dan recht op een gratis oplossing van het probleem door de verkoper, tenzij de verkoper kan bewijzen dat het product wel deugdelijk was op het moment van aflevering. Gaat een product ná deze twaalf maanden stuk, dan is het aan jou om aan te tonen dat het product al gebrekkig was op het moment van aflevering.

Wil je een beroep doen op de wettelijke garantie? Neem dan contact op met degene van wie je het apparaat hebt gekocht. Doe dit bij voorkeur zo snel mogelijk en uiterlijk binnen twee maanden nadat je het probleem hebt ontdekt, anders kan jouw aanspraak op een kosteloze oplossing vervallen.

Welke garanties bestaan er naast de wettelijke garantie?

Bosch biedt verschillende extra garanties, zoals de fabrieksgarantie. Deze garanties bieden je extra zekerheid, bovenop de wettelijke garantie. Het kan ook zijn dat je een extra garantie hebt verkregen van de retailer of webshop waar je het product hebt gekocht.

Hoe dan ook geldt: als je aanspraak wilt maken op zo’n extra garantie, dien je contact op te nemen met degene van wie je deze garantie hebt ontvangen.

Waar kan je een vraag of klacht indienen over de wettelijke of extra garanties?

Mocht je een vraag of klacht hebben over de wettelijke garantie of over de extra garanties die Bosch biedt, dan kun je contact met ons opnemen.

MyBosch

Meld je nu aan en ontvang 10% welkomstkorting!

Onze service

Perfecte service – voor en na de aankoop.

Bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur en op zaterdag tussen 9.00 en 17.00 uur. 088 424 4010

Ontdek Bosch

Ontdek kwaliteit, perfectie en betrouwbaarheid.

Vind een dealer

Vind een verkooppunt bij jou in de buurt.